Mättande mellis/lätt lunch

Som föräldraledig med en bebis som ännu inte äter likadan mat som oss är det lätt att man ibland slarvar med lunchen. Middag äter vi på kvällen när hela familjen är samlad. Så till lunch blir det ibland rester från kvällen innan, en lätt omelett (som jag tipsade om igår), en sallad, ägg och sill eller en utelunch. Idag fick jag ett sug efter ostkaka så det fick det bli. Inte så illa näringsmässigt i och med
den proteinrika keson och äggen, vitaminer från bären samt de nyttiga fetterna från nötterna.
Ostkaka är ju väldigt speciellt i smaken och konsistensen. Jag är den enda som gillar det i vår familj så då får man passa på när man är ensam (vilket jag egentligen inte är idag, med en sjuk storebror som valde sjuklunch i form av hamburgare).

20130116-134314.jpg

20130116-134337.jpg
Ingredienser:
4 ägg
3 dl grädde eller 1,5 dl grädde/1,5 dl mjölk
500 g keso
1 tsk vaniljpulver/ vaniljsocker
2 dl mandelmjöl
Lite grovhackade sötmandlar

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ihop alla ingredienser. Smörj en form med löstagbar kant. Häll i smeten och ställ in i ugnen i cirka 40 min.

Servera med en klick turkisk yoghurt och lite sylt eller bär.

Lchf: Välj vaniljpulver och bär istället för sylt.

20130116-135139.jpg
Ekologiskt vaniljpulver

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Post Navigation